Cognitieve gedragstherapie bij PDS

Cognitieve gedragstherapie bij PDS

Bij cognitieve gedragstherapie worden de gedachten die je over PDS hebt besproken. Je leert om je gedachten te veranderen als de gedachten niet juist blijken te zijn. Hierdoor kun je je PDS-klachten verminderen en de manier waarop je ermee omgaat verbeteren.  

Zit PDS tussen je oren?

Cogitieve gedragstherapie (cgt) valt onder de psychologische behandelingen. Dit betekent echter niet dat Prikkelbare Darm Syndroom ‘tussen je oren’ zouden zitten. Integendeel. PDS is echt een lichamelijke aandoening.
Het is aangetoond dat de samenwerking tussen de hersenen en de darmen, de zogenaamde hersen-darm-as, bij PDS verstoord is.
Met cgt kun je invloed uitoefenen op de communicatie tussen hersenen en darmen. Zo kun je processen in je lichaam sturen en dit kan effect hebben op de werking van je darmen. Cognitieve gedragstherapie kan lichamelijke PDS-klachten verminderen en je kunt leren er beter mee om te gaan. Dit effect is wetenschappelijk bewezen.

Inzicht in je denkpatronen

Cognitieve gedragstherapie geeft inzicht in je denkpatronen. De psycholoog laat met deze therapie de samenhang tussen gedachten en gevoelens zien. Jouw PDS-klachten kunnen een reactie veroorzaken. Het doel van cgt is om deze reactie van negatief of angstig om te bouwen in een positieve reactie of ondersteunende denkpatronen. Er bestaat namelijk een kans dat je in een negatieve vicieuze cirkel terecht bent gekomen. Die kun je met cognitieve gedragstherapie doorbreken.

G-schema

Een van de manieren van werken tijdens de cognitieve gedragstherapie is het toepassen van een G-schema. Hierbij wordt gewerkt met 5 G’s: Gebeurtenis, Gedachte, Gevoel, Gedrag en Gevolg. Het gevoel is uitgewerkt in de 4 B’s: Boos, Bang, Bedroefd en Blij. Vanuit deze stappen is het de bedoeling objectief naar je eigen gedachten en ervaringen te kijken. Zo kun je een brug maken naar helpende denkpatronen en de negatieve vicieuze cirkel doorbreken.

Betere kwaliteit van leven

Cognitieve gedragstherapie bij PDS wordt vaak gecombineerd met ontspanningsoefeningen. Leren ontspannen in combinatie met pijn is lastig, maar heeft vaak wel een positief effect.

Veel mensen geven na de therapie aan dat, naast vermindering van fysieke klachten, ook hun kwaliteit van leven is verbeterd.