FODMAP-dieet

FODMAP-dieet

Het FODMAP-dieet is een bewezen behandeling voor patiënten met Prikkelbare Darm Syndroom (PDS). Je kunt met dit tijdelijke dieet in een paar maanden ontdekken welke voedingsmiddelen bij jou PDS-klachten geven. 

Wat is FODMAP?

FODMAP staat voor Fermenteerbare Oligosachariden, Disachariden, Monosachariden And Polyolen.
Dat zijn bepaalde groepen voedingsmiddelen die bij mensen met Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) darmklachten kunnen geven. Het zijn voedingsmiddelen die slecht worden opgenomen in de dunne darm en daarom in de dikke darm extra gasvorming kunnen geven. Ze zitten bijvoorbeeld in bepaalde groenten, bepaalde fruitsoorten, tarwe en dierlijke melkproducten.

Er bestaan geen voedingsmiddelen die bij alle PDS-patiënten klachten geven. Het is heel verschillend per persoon welke FODMAP’s (bijvoorbeeld polyolen of monosachariden) klachten geven en welke niet. Ook is het verschillend per persoon hoeveel je er van kunt eten. Het gaat bij FODMAP’s altijd om de hoeveelheid of de portiegroottee: een klein beetje is vaak wel te verdragen, maar een grotere hoeveelheid niet of minder goed. FODMAP’s veroorzaken dus geen allergieën, maar intoleranties.

Wat is het FODMAP-dieet?

De Monash University in Australië heeft het FODMAP-dieet ontwikkeld. Met behulp van het FODMAP-dieet onder begeleiding van een goede diëtist kun je uitzoeken welke voedingsmiddelen voor jou de triggers zijn voor je klachten.

In de eerste fase eet je FODMAP-arm. Je laat dan een aantal voedingsmiddelen zoveel mogelijk weg en je vervangt ze door andere gezonde voedingsmiddelen. Het FODMAP-dieet is dus zeker niet koolhydraatarm en ook niet bedoeld om af te vallen. Je kunt gewoon nog net zoveel calorieën, koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels binnenkrijgen als normaal.
In de volgende fase ga je de FODMAP’s testen. Je test iedere groep meerdere keren, omdat je klachten niet alleen afhankelijk zijn van voeding maar ook van andere factoren. Je test ook hoeveel je van elk product kunt eten.
Als je alles getest hebt, laat je daarna alleen nog de producten weg (of je eet er minder van) waar je echt niet tegen kunt. Verder eet je dan alles weer. Als het goed is, weet je dan na een paar maanden welke FODMAP’s je in welke hoeveelheden kunt eten. Het FODMAP-dieet is dus tijdelijk.

Ongeveer 70% van de PDS-patiënten heeft er baat bij. Dat is veel. De meeste andere behandelingen voor PDS scoren veel lager.

Vind een FODMAP-diëtist

Doe dit dieet niet op eigen houtje, maar alleen onder begeleiding van een goede diëtist en met behulp van de Monash FODMAP-app.

Het is belangrijk dat je diëtist voldoende van het FODMAP-dieet weet. Op www.fodmapdietist.nl en http://fodmap-dieet.nl/dietisten-overzicht/ vind je diëtisten die met het FODMAP-dieet werken. In de FODMAP Dietitians Directory staan per land de diëtisten die de Monash University Online FODMAP Course hebben gevolgd. 

Meer informatie over FODMAP

Op de volgende websites vind je meer informatie over het FODMAP-dieet: