Logoklein (Small)

 

PRIKKELBARE DARM SYNDROOM BELANGENVERENIGING

Tips & trucs

Egel lampjeDatum: 01-12-2013

Emiel Bootsma

Na een klein intermezzo in de vorm van een gedicht in het vorige nummer van Prikkels, gaan we weer terug naar het 'echte werk'. Want nadat ik de parasiet, de bacterie en het energietekort had overleefd en uit de donkere tunnel was gekomen (zie het afgelopen anderhalf jaar), is het leven natuurlijk wel verder gegaan. En dat gebeurt helaas op een niveautje lager dan vóór de drie jaar durende dip. Daarom ben ik op zoek gegaan naar tips en trucs om het leven met wat meer PDS-klachten toch zo aangenaam mogelijk te maken. Het is ondoenlijk om al die foefjes hier te vermelden, dus zult u het moeten doen met een paar makkelijk zelf aan te leren trucjes.

Ontspannen - Tijdens de PDS-infodag van 2012 leerden we een ontspanningsoefening die mij nog steeds goed helpt als ik merk dat ik me te druk maak en daardoor klachten krijg. Ik adem gedurende drie tellen in en daarna in zes tellen weer uit. Als ik dit een minuut of drie heb gedaan, ben ik al aardig tot rust gekomen. Voor mij is het grote 'geheim' van deze oefening dat ik me zo goed concentreer op mijn ademhaling, dat ik helemaal niet meer kán denken aan mijn darmen en/of maag. Daardoor kan de pijn wegebben.

Wegredeneren - Wie ooit is gestopt met roken, weet dat de trek in een sigaret regelmatig even komt opzetten. Dat duurt echter altijd maar enkele minuten. Een extra hulpmiddel om de trek sneller weg te krijgen, is water drinken. Wanneer ik PDS-klachten voel opkomen, houd ik mezelf voor dat deze net zo snel weggaan als de trek in een sigaret en dat ik de pijn dus net zo goed kan negeren, want hij is toch niet blijvend. Eventueel drink ik een beetje water. In zeker driekwart van de gevallen helpt het.

Visualiseren - Wanneer er toch pijn in mijn maag en/of darmen zit, probeer ik mij voor te stellen hoe ik die er bijna letterlijk uit haal. Ik 'zie' de pijn als rode of zwarte brokjes - meestal op de overgangen tussen slokdarm en maag, tussen maag en darm, tussen dunne en dikke darm - die ik allemaal verzamel en vervolgens 'naar buiten denk'. Soms vervang ik de stukjes pijn in mijn gedachten door zuiverend wit licht. Vaak levert dat een lekker warm gevoel op.

Gewoon doorgaan - Natuurlijk kan ik niet zomaar doorgaan wanneer ik in elkaar krimp van de pijn. Bij een meer zeurend gevoel kan dat echter wel. De belangrijkste voorwaarde is dat ik met iets bezig ben waarvoor ik aandacht nodig heb. Ook helpt het wanneer ik in principe plezier heb in wat ik doe. Door me dan extra te concentreren op de bezigheden, kan de pijn draaglijk blijven of worden. Maar ik blijf wel altijd goed naar mijn lichaam luisteren, want sommige signalen zijn er niet voor niets!

Reacties? Graag! Mail naar tsebejleov.[antispam].@kpnmail.nl.

 

Terug naar Columns