Logoklein (Small)

 

PRIKKELBARE DARM SYNDROOM BELANGENVERENIGING

SIBO-dieet

01-09-2017

Barbara Kwasna

Prikkels, september 2017

Egel restaurantVorig jaar begon ik met het FODMAP-dieet. Aanvankelijk ging ik hiermee zeer sceptisch aan de slag. Ik volgde al jaren een eliminatiedieet en hoewel dat wel iets opleverde, was het geen succesformule voor mijn PDS-klachten. Het FODMAP-dieet leek me gewoon een nieuwe hype. Binnen drie dagen na de start van het dieet waren mijn klachten echter, tot mijn verbazing en vreugde, grotendeels verdwenen. Ik had geen buikpijn meer en had minder last van een onprettig gevoel in mijn buik. De dagen daarna bleef ik klachtenvrij. Toen ik klaar was met de herintroductiefase, bleek dat bijna alle FODMAP-groepen bij mij klachten veroorzaken. De verschillen zitten alleen in de hoeveelheden. Op dagen dat ik meer stress ervaar of moe ben, krijg ik ook meer klachten.

Ondanks dat het FODMAP-dieet dus goed werkte, ontstond bij mij het gevoel dat er nog meer verband was tussen eten en mijn PDS-symptomen. Ik kreeg weleens klachten binnen dertig minuten na iets te hebben gegeten; bijzonder snel vergeleken met ander voedsel dat ook klachten gaf, maar pas veel later. Mijn gedachten gingen steeds vaker naar bacteriële overgroei in de dunne darm (Small Intestinal Bacterial Overgrowth, SIBO). Ik gebruik immers Nexium, een maagbeschermer die bacteriële overgroei kan stimuleren.

Ik wilde hierover met een MDL-arts gaan praten, maar voordat ik deze stap ondernam, vond ik op Twitter een bijzondere oproep. Er werden in Nederland vrijwilligers gezocht voor het testen van een SIBO-dieet, een veelbelovend dieet uit de Verenigde Staten (zie ook www.sibo-dieet.nl). Het is een strengere versie van het FODMAP-dieet. Het idee achter het SIBO-dieet is dat men voedingsmiddelen vermijdt die de bacteriële overgroei in de dunne darm voeden, zoals voedingsmiddelen die uit korte- en langeketenvezels, zetmeel en sucralose bestaan. Naast de te vermijden FODMAP-rijke voedingsmiddelen, worden bij het SIBO-dieet tijdelijk alle granen/graanproducten en aardappels weggelaten. De SIBO-voedselgids bestaat uit vier lijsten met geschikte, beperkt geschikte, matig geschikte en ongeschikte voedingsmiddelen. Daarnaast wordt het aangeraden licht verteerbare voeding te eten die makkelijk kan worden afgebroken in de dunne darm. Zo wordt eten sneller opgenomen en hebben de bacteriën geen kans om het eten te fermenteren. De eliminatiefase duurt vier weken.

Het onderzoek is al afgerond en ik wacht nog op de resultaten: wat is het effect van dit dieet op de (darm)klachten bij PDS/SIBO? Helaas heb ik weinig persoonlijke ervaringen met het dieet. Het implementatietempo dat nodig was voor de test, was voor mij niet te combineren met mijn dagelijkse verplichtingen. Ik vond het belastend om elke week op maandagochtend boodschappen te moeten doen, voor sommige maaltijden moest ik van tevoren veel voorbereiden. Al na een paar dagen ben ik gestopt met het dieet.

Ik hoop echter dat dit dieet ook in Nederland succes zal hebben. Het is een goed alternatief voor de antibioticatherapie bij SIBO die vaak geen blijvende resultaten geeft. Totdat het SIBO-dieet regulier beschikbaar wordt, blijf ik het FODMAP-dieet volgen. Dat is voor mij nu het beste plan.