Logoklein (Small) 

PRIKKELBARE DARM SYNDROOM BELANGENVERENIGING

PDS-(zelf)management

Egel lampje01-03-2018

Barbara Kwasna

Prikkels, maart 2018

 

Nog niet zo lang geleden nam ik deel aan de cursus Controle nemen over je IBS, die werd gegeven door een diëtiste uit Australië. Wat op mij het meeste indruk maakte, was de lijst met de triggers die PDS-klachten kunnen induceren. De triggers voeding, stress en hormonale veranderingen, vooral tijdens de menstruatiecyclus, waren mij al bekend. Bij voeding is het belangrijk rekening te houden met voedselintoleranties, zoals FODMAP’s, met darmirriterende stoffen, zoals alcohol, koffie en vetten, en ten slotte met de juiste vezelinname: te veel, te weinig of het verkeerde type vezels kunnen klachten ook triggeren. Zelf heb ik gemerkt dat ook onvoldoende drinken PDS-klachten kan verergeren. De andere meest voorkomende triggers voor PDS zijn onvoldoende fysieke activiteit, onvoldoende slaap, angst, depressie of andere vormen van psychologische nood. En als laatste medicijnen en andere medische aandoeningen of ziektes.

Van de Amerikaanse ervaringsdeskundige Heather van Vorous* heb ik geleerd dat veel mensen hun PDS-symptomen kunnen beheersen en voorkomen door vijf beheersingsstrategieën te hanteren:

  1. Eten volgens het PDS-dieet: voedingsmiddelen vermijden waar je niet tegen kunt, weinig vet, vooral oplosbare vezels gebruiken en mindful eten.
  2. Stressmanagement door dagelijkse lichaamsbeweging, genoeg slaap, mindfulness en yoga. Je stress onder controle krijgen, is een van de belangrijkste dingen. Stress kan soms zo'n krachtige trigger zijn dat de andere beheersingsstrategieën geen effect meer hebben.
  3. Het nemen van voorgeschreven medicijnen tegen specifieke symptomen, zoals antispasmodica, antidepressiva, opioïden** en middelen tegen constipatie en diarree, uiteraard in overleg met je arts en apotheker.
  4. Therapieën, zoals darmgerichte hypnotherapie, acupunctuur, osteopathie en bekkenbodemtherapie. Vooral van hypnose is herhaaldelijk bewezen dat het effectief is om de symptomen van PDS te verlichten.
  5. Het gebruiken van natuurlijke supplementen als remedie voor specifieke symptomen: probiotica, prebiotische oplosbare vezels, pepermunt- en venkelolie in medicinale vorm of als geneeskrachtige kruidenthee.

De ene persoon hoeft slechts één van deze strategieën te volgen, de ander een combinatie of zelfs alle strategieën. Het beste is het om elke strategie apart uit te proberen en uit te vinden wat helpt.

Zelfmanagement werkt niet als je geen proactieve houding aanneemt. Je moet elke dag je triggers mijden en blijven werken met de strategieën. Dag na dag therapietrouw blijven. Regelmatige herhaling is zeker nodig om ontspanningsvaardigheden aan te leren. Het gewenste effect van meditatie of hypnose wordt soms pas na lange termijn bereikt.

Wat vaak wordt vergeten, is dat mensen met PDS met een energietekort kampen. Die vermoeidheid is niet alleen een gevolg van de ziekte, maar kan ook een (in)directe trigger van de klachten zijn.

Bewust worden dat je ziektegerelateerd moe bent, helpt je ook beter met je beperkingen om te gaan.

Het is ongetwijfeld in het begin zeer ingewikkeld om met de triggers rekening te houden en de strategieën in je dagelijkse structuur in te bouwen. Maar als je je situatie wilt veranderen, is dat de enige manier waarop je jezelf kunt helpen.

Met veel interesse wacht ik de tools af die de PDSB in samenwerking met de MDLS aan het ontwikkelen is. Ik ben benieuwd of de informatie die daar te vinden zal zijn de hierboven genoemde inzichten zal bevestigen. Bovendien reken ik er vooral op dat ze mij in het dagelijkse leven goed zullen ondersteunen.

 

* www.helpforIBS.com

** Opioïden worden in Nederland nauwelijks voorgeschreven